Så här långt verkar däcken hålla en bra kvalitet utan något onaturligt slitage. Däcken kommer med en tydligt präglad slitagemarkering med siffror som indikerar mönsterdjup. Allteftersom däcken slits försvinner siffrorna. I nuläget efter ca 1250 mil visar siffermarkeringen på framdäcken att mönsterdjupet är någonstans mellan 5 och 6 mm. Bakdäcken har inte gått under 7 mm. För att bättre förstå de siffrorna är det värt att nämna att bilen är relativt motorstark samt framhjulsdriven. Det är heller inte så att körstilen under testperioden varit speciellt inriktad på ekonomisk körning utan snarare på att noggrant utvärdera däckens egenskaper. :)

Det förtroendeingivande greppet som däcken åstadkommer ger absolut en känsla av säkerhet. Jag skulle våga säga att med Nokian Hakka Black är det faktiskt svårt att överhuvudtaget vara orolig över bilens beteende i regn eller vattensamlingar vid normal körning. Det känns mycket tryggt och pålitligt att köra med dem oavsett väder.
Jag tycker att Hakka Black fungerar utmärkt i nordiska förhållanden i såväl strålande sommarsol som i forsande skyfall. Jag kan tänka mig att köpa Nokian Hakka Black själv, och skulle nästa generation av dessa däck komma med en lite minskad bullernivå vore de ett självklart val.
Bränsleåtgången har varit ungefär samma som med tidigare däck eller marginellt mer. Detta var dock förväntat eftersom det här faktiskt handlar om ett sportdäck med utmärkt grepp. Ett ”ekonomidäck” kan givetvis dra mindre bensin om det är konstruerat för att ha mindre rullmotstånd och därmed oftast mycket sämre grepp.
Däcken ligger i premiumsegmentet och kostar ungefär vad man förväntar sig av ett däck i den klassen. För mig känns dem värda det då de endast kostar obetydligt mer än konkurrenter som Continental SportContact men samtidigt har bättre egenskaper. Jag skulle gladeligen rekommendera Nokian Hakka Black till någon som har behov av ett högprestandadäck med riktigt bra egenskaper. Dock med reservation för en något ökad bullernivå.

Under tiden bilen åker vägfärja är bränsleåtgången exemplarisk ...
Vid kurvtagningar levererar Nokian Hakka Black ett utmärkt grepp. Detta gäller även vid högre fart. Precis i början av testperioden kändes det extra tydligt då jag hade körupplevelsen av de gamla däcken i färskt minne. Inbromsningar ger ett förtroendegivande intryck utan några tendenser till vibrationer eller tappat grepp. Däcken uppvisar samma stabila beteende vid kraftig inbromsning från hög fart. Även nu efter mer än 1000 mil tycks de här egenskaperna vara oförändrade. I blött väglag är däcken mycket stabila och uppvisar inga tendenser till vattenplaning.


Nu har det hunnit bli ett antal mil med Hakka Black på bilen. Däcken lyckas med att leverera allmänt bra komfort även då underlaget är dåligt. Det går dock inte att komma ifrån att bullernivån är något högre än de tidigare däck jag haft från en konkurrerande tillverkare. Detta märks i synnerhet på den grövre asfalt som är vanlig på vissa ställen i Skandinavien. Eftersom andra testare här i bloggen inte generellt tycks ha upplevt samma sak kan det mycket väl vara så att fenomenet är relaterat till bilmodellen, i detta fall en Volvo V60 T5. Jag har upplevt samma typ av skillnad i buller mellan ”vanliga” dubbdäck och Nokians dubbdäck. Värt att notera är dock att ljudnivån fortfarande känns acceptabel och däckets övriga egenskaper kompenserar mer än väl för bullerminuset.
det blev i test tiden. Mest jag har kört torra, fina sommarvädret, det några regndagar som har varit detta sommar har varit mest önskat. Bilen var nära 4 veckor i verkstaden efter skadegörelsen, men det blev mycket mil i alla fall.
Väldigt njöd och kan rekommenderar Hakka black. Nu är tiden ställa av bilen och ta fram vinterbilen, men först till däck firman och köpa Nokia vinterdäck under.
Tack att jag fick vara med i testen!!
Då har däcken rullat uppskattningsvis 200 sommarmil och det finns absolut ingenting att klaga på. Kombinationen stor, tysk, välisolerad bil och Nokian Hakka Black är dock förädisk. Det är inga problem att ligga långt över laglydig hastighet med radion på låg volym och prata i normal samtalston. En förädisk tystnad som inte skvallrar om hastigheten. Vilket vid ett tillfälle ledde till en mycket plötslig och kraftig inbromsning. Även då levererade däcken utan anmärkning och bilen stannade med flera centimeter tillgodo till framförarande, förvånade och förskräckta, medtrafikant.
Jag skulle utan att tveka rekommendera Hakka Black. Alla dar i veckan!
Nu har däcken rullat ca. 200 mil och jag måste säga att jag är väldigt nöjd och har inget att anmärka på. Hög komfort, bra väggrepp i alla situationer. Känns mycket tryggt att fara fram på vägarna med dessa däck och jag är glad att jag fått förmånen att vara med och testa dem. Nu beger jag mig på semester och roadtrip och ytterligare många mil på Nokian Hakka Black. :-)
Glad sommar!
Bensin, olja, spolarvätska, kylarvätska - och däcktrycket förstås. Bilen är förberedd och fullpackad. Barnen ska matas och sedan bär det av. Från storstadsdjungeln till smålandskusten. 50 mil och 10 (?) timmars körning med dålig sikt bakåt, skrikande barn och hetsiga mottrafikanter. Sedan blir det 7 veckor där Hakkorna får gå i semesterkörning istället för som dagisexpress. Öland, Astrid Lindgrens värld, glasriket, 4H-gårdar, osv. Känns tryggt med bra däck på bilen, när det mest värdefulla man har ska transporteras runt mellan olika aktiviteter.
Jag körde E6 norrut och i höjd med Uddevalla så bestämde sig vädergudarna att ge oss 'lite' regn på resan. Det var mängder som kom och det forsade vatten på vägbanan, men det var inget som bekymrade Hakka-Black däcken som tryckte undan vattenmassorna och gav ett fortsatt mycket bra väggrepp!!
Bränsleförbrukningen har gått ner något och kan bero på däcken. Jag får köra ytterligare några mil innan jag tror på det.
Vägljudet från däcken är fortsatt högt och påverkas inte av olika temperaturer som jag trodde att det skulle göra, dvs varma eller kalla däck. Så för denna däckdimensionen på V70 blir det nog inte bättre.
Kör lungt.
Idag jag var 200 mils kontrollen och allt vad bra. Också service var helt annat som första gången. Glad Berran tog mot mig och tiden gick fort.
Komfort & bullernivå
Jag är väldigt njöd för däckerna. Bullernivån är lägre än min tidiga däcken.
Grepp & stabilitet
Jag kör varje dag minst 10 mil, hälften är gamla kurvig landsvägen och andra hälften är motorväg. Gamla landsvägen bilen sitten som snigel på vägen, kan köra fortare än gamla däck och känner begreppen. Motorvägen däckerna letar inte efter spår. Går mjuk och när byter filen det känns inte ratten att kör "spårig" väg. Samma när det har regnat mycket, det känns att bilen ligger på vägen. Inbromsning har bra effekt, sällan behöver trampa bromsen att ABS kommer på gång.
Bränsle & ekonomi
Bränsle förbrukning har höjd liten, men det kan vara också att har liten tung benen på gasen. Sista veckorna har börjat sjunka och komma det gamla nivån.
Jag har berättat bara positiva saker om däckerna. Jag har hittat däck som passar perfekt till min mercan. Jag har också Nokian odubbat vinterdäck och klarade hela förra vinter med dom. Bilen är bakhjulsdriven, automat, cabriolet, men drag framme varje snöstormen.
Jag återkommer senaren hur däckerna har slitit sig. men just nu jag bara njuter det och sommarvädret ;)