Nu har jag varit ute och kört en hel del på de nya däcken. I helgen var jag ute på kurviga småvägar i ganska dåligt skick. Däcken tar vägarna bra, trots diverse hål och gropar. Har även känt på att ta kurvor lite hårdare än jag brukar. Greppet känns fantastiskt och stabiliteten är mycket god. Det jag är minst nöjd med hittills är bullernivån. Däcken låter betydligt mer än jag upplevt tidigare. Dock är det ju svårt för mig att bedöma eftersom jag, som jag nämnt i tidigare inlägg, kör på lågprofildäck, 19' . Jag vet att detta även kan öka spårkänsligheten lite, men det är inget jag märkt med Nokians däck. Även skillnaden i bränsleförbrukning blir svår att bedöma p.g.a olika däckdimention. Hittills har jag inte märkt någon skillnad.
Något jag inte hunnit testa ännu är bl.a. vått underlag, hårda inbromsningar, sträckkörning, undanmanövrar i vått och torrt, m.m.
Detta hoppas jag kunna rapportera om i kommande inlägg.
Efter har kört ca 210 mil så har första siffran på däcken försvunnigt. Dvs siffran 8. Jag utgår från att jag har slitigt 1 mm nu.
Lite om däcken så här långt.
Komfort & bullernivå
Jag tycker att ljudnivån är i bästa klass utav de tre tidigare märken som jag har kört med. Jag anar dock vid ca 70 km/t en aningen rungande ljud på en del sträckor. Runget kommer nog av kombination typ av asfalt ochhastighet.
Grepp & stabilitet
Frimärke, så känns greppet. Jag upplever lite av sug från däcken.
kurvtagning, Jag har utmanat kurvtagningar lite med aningen högre fart successivt (inga dårskaper). Detta i av och påfarter till motorväg. Däcken känns stabila och har inte kännt eller hört antydan till at gummit sviker (förlorar greppet)
inbromsning, att nita bromsen får ABS att jobba. Greppet är fenomenalt. Tidigare däck med liknande förhållande kunde skrika lite när ABS jobbade, inte Hakka Black. De gör jobbet på odramatiskt vis.
stora vattenmängder, Det har inte regnat något nämnvärt så vatten har ej blivigt test ännu. Återkommer.
Bränsle & ekonomi
Jag ser inga förändringar på bränsle & ekonomi från tidigare däckmärke. Givetvis är det ett dragplåster att man vill ha däck som är bränslesnålare. Vill man köra bränslesnålare skall man inte köra på 17" och uppåt.
Kvalitet & säkerhet
1 mm på lite över 200 mil. Har inte haft sådan koll på tidigare däck så jag vet inte om de slits fortare.
Jag återkomer om ca 100 mil igen med mer Hakka Black.
/Dan
Då var de första 100 milen körda med Hakka-black däcken på V70 t6 AWD. Däcken har imponerande kurvstabilitet i högre farter och med ett mycket bra grepp!!!. Men... det är ett mycket störande vägljud från däcken vid hastigher från 70 km/h och uppåt . Jag och min Volvo rullar vidare så får vi se om ljudet avtar med milen.
Däckbytet skedde snabbt och smidigt. Mina tidigare sommardäck krängdes av sina fälgar och Nokian Hakka Black sattes på. Om bilens hjulinställning skulle visat sig vara helt fel hade jag blivit informerad om att det kunde ta upp till 2 timmar. Nu är bilen förhållandevis ny, tidigare däck är jämnt slitna och mig veterligen har den inte heller varit i närkamp med trottoarkanter - något som faktiskt kan rubba hjulinställningen. Mätningarna visade också mycket riktigt att inställningarna var generellt bra, och den lilla avvikelse som fanns korrigerades kvickt.
Totalt klarades däckbytet och hjulinställningen av på runt en timme. Mina tidigare däck checkade in på däckhotellet och jag är övertygad om att de kommer sova gott där. Helhetsintrycket efter mitt besök var mycket gott och nu ska det bli spännande att få bekanta sig lite närmre med Nokian Hakka Black!
Jag blev uppringd av Vianor Malmö på Västkustvägen och erbjuden en tid några dagar senare. Eftersom jag skulle vara bortrest veckan som kom bokade vi dock in en tid först därefter. Vid ankomst till verkstaden fick jag ett mycket bra och trevligt bemötande av platschefen Dan med bl.a. en tydlig genomgång av hur en hjulinställning fungerar och varför man bör göra den.
Under tiden som däckbytet och hjulinställningen skulle ske blev jag erbjuden att antingen lämna in bilen och komma tillbaka när det var avklarat eller att sitta ner och vänta under tiden. Jag valde att sitta ner och samtidigt bekanta mig med deras kaffemaskin och dagens tidning som låg framme att läsa.
På tisdagen blev jag uppringd av Vianor (Fruängen) och på torsdagen satt däcken som en smäck på bilen! Bra service, med andra ord. Min föräldralediga fru var den som fick ansvar för bytet och hon väntade på plats undertiden däcken byttes och hjulinställningen gjordes. Enda missen - som dock hanterades smidigt - var att bilen först kördes ut och "lämnades över" utan att hjulinställningen hade genomförts. Så den fick köras in igen, vilket tog lite extra tid. Tiden kunde hon dock utnyttja till att testa massagefåtöljen som fanns i väntrummet, så det var tydligen helt okej ändå... ;)
Första intrycket är ett väldigt tyst och komfortabelt däck, utan minsta tendens att kännas halt eller instabilt i högre hastigheter. Naturligtvis är man lite färgad av att gå från dubb till sommardäck. Men jag vill gärna inbilla mig att dessa däck faktiskt är ännu tystare än de sommardäck (av annat premiummärke) som jag körde på förra sommaren.
Nu är däcken på, och vi är igång!
/Robert & Malin

Då har jag fått monterat de nya däcken hos Vianor i Mölndal. Kanon service och verkligen ett trevligt och bra gäng att göra med. Det fanns tyvärr ingen ledig tid för hjulinställning så det skall vi fixa på måndag. Nu skall det bli spännande att se om däcken lever upp till vad som lovas!
Efter nattjobbet var det dags.
Fick ett trevligt bemötande på Vianor i Uppsala när det var dags att lämna in bilen för att få test däck.
DÅ jag var seg efter nattjobbet skulle jag få all info i eftermiddag när jag hämtar bilen, lite foton kommer då också.....
/Jonas
Nu startar vi igång testet av Nokian Hakka Black. Det ska bli mycket intressant att följa er framfart på vägarna här framöver. Mvh/Smartson